تاریخ جنگهای ایران زمین

 

 

   جنگهای معروف ایران :

1. جنگ بابل (539 ق.م)

که بین کوروش کبیر و بابلی ها صورت گرفت , در این جنگ کوروش فاتح شد , همه یهودیان در بند را آزاد نمود و با اسیر شدگان و مغلوب شدگان با محبت رفتار کرد , این جنگ یکی از نوامیس تاریخ بوده که جلوی ستم های بابلیان را بگیرد .

2. جنگ ماراتن (490 ق.م)

این جنگ بین ایرانیان و یونانیان درگرفت , ولی داریوش چون متجاوز بود شکست خورد .

3. جنگ ترموپیل (483 ق.م)

در این جنگ یونانیان در اثر خیانتی که به آنان شد از خشارشا شکست خوردند .

4. جنگ دریائی سالامین (481 ق.م)

این نبرد خشارشا بر علیه یونانیها آغاز کرد و عاقبت هم مغلوب شد .

5. جنگ گرانیکوس (334 ق.م)

این نبرد بین اسکندر و داریوش سوم پادشاه هخامنشی صورت گرفت که منتهی به شکست داریوش گردید .

6. جنگ اربل (331 ق.م)

در این جنگ داریوش سوم از اسکندر شکست خورد و منتهی به انقراض سلسله هخامنشی شد .

7. جنگ حران (53 ق.م)

این نبرد بین کراسوس سردار رومی و اردوان اول اشک سیزدهم پادشاه اشکانی در منطقه حران درگرفت و منتهی به شکست رومیان گردید و کراسوس به دست شورشیان و سربازان خود کشته شد .

8. جنگ چالدران (920 ه.ق)

این جنگ بین شاه اسمعیل صفوی و سلطان سلیم خان عثمانی در نزدیکی تبریز رخ داد و منجر به شکست شاه اسمعیل شد .

9. جنگ قادسیه (636 م)

این جنگ که شدیدترین جنگ بین ایرانیان و مسلمین در زمان عمر بن خطاب بود در زمان یزدگرد سوم پادشاه ساسانی اتفاق افتاد – رستم فرخزاد از ایران و سعد وقاص از مسلمین سرکردگی سپاهیان را بعهده داشتند , با کشته شدن رستم فرخزاد سپاه ایران شکست خوردند .

10. حمله مغولها (611 ه.ق)

بر اثر بی کفایتی و بی سیاستی سلطان محمد خوارزمشاه که تجار و فرستادگان چنگیز به ایران را به قتل رسانده بودند , چنگیز به همراه پسرانش در سال 611 ه.ق به ایران حمله کرد و پس از قتل و غارت فراوان سلطان محمد به جزیره آبسکون فرار و در آنجا درگذشت و پس از در هم شکسته شدن مقاومتهای پسرش سلطان جلال الدین بالاخره مغولها بر سرتاسر ایران چیره شدند .

11. جنگ کرنال (1151 ه.ق)

این جنگ بین نادرشاه افشار و محمد شاه گورکانی پادشاه در دشت کرنال در نزدیکی دهلی رخ داد و منجر به پیروزی نادر شد وی دوباره سلطنت را به محمد شاه واگذار و با هدایای زیادی (منجمله دریای نور , کوه نور و تخت طاووس) به ایران بازگشت .

12. جنگهای ایران و روسیه (1223-1218 ه.ق)

این جنگها در زمان فتحعلیشاه قاجار و عباس میرزا اتفاق افتاد و در اوایل پیروزیهای زیادی نصیب سپاهیان ایران شد ولی بعدها با شکست ایرانیان و انعقاد معاهده های گلستان و ترکمانچای قسمتهای زیادی از آذربایجان و ارمنستان به روس ها واگذار گردید .

13. جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران (1359-1367 ه.ش)

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران , عراق و آمریکا و استکبار جهانی که از انقلاب اسلامی ایران به وحشت افتاده بودند برای جلوگیری از صدور انقلاب و آگاهی کشورهای تحت ستم منطقه و مسلمانان جهان جهت ضربه زدن به ایران جنگ ناخواسته ای را بر ملت تازه انقلاب کرده ایران تحمیل کردند , این جنگ که با حمله ارتش عراق به فرودگاهها و پادگانها و نقاط مرزی ایران در 31 شهریور 1359 شروع شد و با حمایت همه جانبه آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه همراه بود . تا اینکه با قبول قطعنامه 598 سازمان ملل قهر توسط طرفین و عقب نشینی نیروها به مرزهای بین المللی قبل از جنگ , این جنگ خاتمه یافت و ملت ایران پیروز و سربلند از این آزمایش به جهانیان ثابت نمود که در مقابل توطئه های استعمار با صلاحیت و استوار ایستاده است .




Top Blog
مسابقه وبلاگ برتر ماه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, | 19:6 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.